AÇIK DİSKEKTOMİ VE MİKRODİSKEKTOMİ NEDİR?

BEL FITIĞI CERRAHİSİNDE AÇIK DİSKEKTOMİ ve MİKRODİSKEKTOMİ

Diskektomi, bel fıtıklarında kullanılan en yaygın cerrahi  tedavidir. Omurlar arası diskler, omurganın kemikleri  arasında bulunan ve omurları birleştiren, omurlara  sıkıca yapışık maddelerdir. Diskin 'anulus fibrosus'  denilen dış yüzeyi yaşa ve zedelenmelere bağlı olarak  güçsüzleştiğinde yırtılmalar meydana gelir. Diskin içteki  yumuşak, esnekliği sağlayan ve 'nükleus pulposus' olarak  adlandırılan parçasında bozulmalar olur, yerinden oynar  ve dış tabakadaki yırtıklardan dışarıya doğru taşar. Diskin  kayması, sarkması ve bombeleşmesine fıtıklaşma denir.  Tıp literatüründe ise disk fıtıklaşması, disk hernisi olarak  adlandırılır. İçteki disk materyalinin arka dış yüzey sınırını  aşmasıyla, çok hassas sinir dokusuna baskı yapabilir.  Taşmış disk sinir kökünü sıkıştırabilir ya da zedeleyebilir  ve sonuçta tek veya her iki bacağa yansıyan ağrıya,  etkilediği sinir kökü veya sinir köklerine bağlı olarak  güç kaybı ve uyuşukluğa neden olabilir. Diskektomi,  fıtıklaşmış disk parçalarını ve bozulan kısımlarını  çıkarmak, böylece sinir kökündeki baskıyı hafifletmek ve  ağrıyı dindirmek için yapılır.

Disk cerrahisi, omurganın üst kısmındaki deride küçük  kesiyi, bazı ligament ve kemik materyallerinin alınmasını  ve disk parçalarının ortadan kaldırılmasını içerir.

Açık diskektomi son 60 yıldır uygulanmaktadır. Hekimler  gelişmiş teşhis kolaylaştırıcı yöntemler 'manyetik  rezonans görüntüleme (MRG) ve bilgisayarlı tomografi  (BT) ile daha iyi ameliyat planları yaparak bu cerrahi  yaklaşımı geliştirmiştir.

Mikrodisketomi mikroskop ve mikrocerrahi aletler  kullanılarak yapıldığı için, sinir zedelenme ihtimali  oldukça düşüktür. Cerrahi sonrası hasta daha çabuk işe  döner.

DİSKEKTOMİYE KİMLER İHTİYAÇ DUYAR?

Disk hernili tüm hastalar açık diskektomi işlemine aday  değildir. Çoğu insanda dinlenme, fizik tedavi, analjezik-  antiinflamatuvar kullanımı ve epidural enjeksiyonlar  gibi konservatif tedavilerle ağrı hafiflemesi görülebilir.  Fakat, bazen ağrılar bu tür tedavilere yanıt vermez ve  cerrahi müdahaleler gerekebilir.

Bel ya da bacak ağrıları konservatif tedavilere cevap  vermez ve 4-6 hafta veya daha uzun sürerse hekimler,  ağrının kaynağını tespit etmek için tanı koyucu testler;  düz grafi, MRG ya da BT gibi, görüntüleme yöntemleri  isteyebilirler. Disk hernisi tanısı doğrulanırsa açık  diskektomi veya mikrodiskektomi tavsiye edilebilir.

Bazı disk hernileri endoskopik olarak, daha küçük bir  insizyondan, özel aletler kullanılarak lokal anestezi altında çıkarılabilir. Fakat açık diskektomi veya  mikrodiskektomi, diskin taşmasının belirginleşmesi veya  diskin kopması sonucu çok fazla ağrı ve güçsüzlüğe  neden olabileceğinden disk hernisinin cerrahi tedavisi  için hâlâ “altın standart” olarak kabul edilmektedir.  Açık diskektomi cerrahın, cerrahi bölgeyi en iyi şekilde  görebilmesine ve keşfetmesine olanak sağlar.

Şekil: Sinir köküne bası yapan disk hernisi görünümü

AÇIK DİSKEKTOMİ VE MİKRODİSKEKTOMİ  NASIL GERÇEKLEŞTİRİLİR?

Açık diskektomi genellikle genel anestezi (hasta  şuuru kapalı uyur durumda) altında gerçekleştirilir ve  tipik olarak bir gün hastanede yatışı gerektirir. Hasta  yüzüstü yatarken veya diz - dirsek dayalı çömelmiş  pozisyondayken gerçekleştirilir. Uygulama, omurganın  etkilenmiş bölgesinin üstündeki deride açılmış yaklaşık  2-4 cm'lik bir insizyondan yapılır. Kas dokusu, etkilenmiş  diskin altındaki ve üstündeki kemiklerden sıyrılır, ekartör  kas ve deriyi cerrahi bölgeden uzaklaştırır ve böylece  cerrah, omurga ve diski daha rahat görebilir. Bazı  durumlarda daha iyi bir bakış açısına sahip olabilmek  için kemik ve ligamentler ortadan kaldırılabilir, böylece  sinir kökünü zedelemeden bombeleşmiş, bozulmuş  diske erişim sağlanmış olur. Bu işlem, kemiğin alınma  miktarına bağlı olarak laminektomi ya da laminotomi  olarak adlandırılır.Cerrah omuru, diski ve diğer  çevreleyen yapıları bu şekilde görebilir. Bu ilemleri  takiben disk duvarından çıkıntı yapan disk parçaları ve  diskten çıkarılabilecek disk parçaları ortadan kaldırılır.

Mikrodiskektomide bu işlem sıklıkla büyütme altında  cerrahi mikroskopla yapılır. Daha küçük kesi yapılır, kas  dokusu daha az sıyrılır ve daha iyi görüş sağlanır. Ortadan kaldırılan disk dokusunun yerine hiçbir madde kullanılmaz. İnsizyon daha sonra dikişle kapatılır ve  hasta iyileşme odasına alınır.

CERRAHİDEN SONRA NE OLUR?

Cerrahiden sonra insizyon bölgesinde ağrı  hissedebilirsiniz ve cerrahiden hemen sonra ağrı  tamamıyla yok olmayabilir. Doktorunuz ameliyat  sonrası sürecinizi kolaylaştırmak için ağrı tedavisi  düzenleyebilir. Derin nefes alma tekniklerini  öğreneceksiniz ve genel anestezi sebebiyle oluşabilecek  sekresyonları akciğerlerinizden atmak için öksürmeniz  istenecek. Anesteziden kurtulur kurtulmaz yürümeye  başlamanız (genellikle 6 saat sonra) ve iyileşmenize  yardım etmesi için refakatçi bulundurmanız önerilir.

Hastaneden ayrılmadan önce, merdiven çıkma, oturma  ve araba ya da yataktan çıkma gibi aktiviteleriniz  sırasında kendinizi rahat hissetmeniz için nelere dikkat  etmeniz gerektiği anlatılır. Hastaneden çıkarıldığınızda,  doktorunuz kondüsyonunuza uygun fiziksel terapi  ayarlayabilir.

Cerrahiden sonraki ilk 4 hafta içinde uzun süre  oturmamak, 5 kilogramdan ağır nesneleri kaldırmamak,  aşırı eğilmemek ve gerilmemek gibi bazı kısıtlamalar  getirilebilir. Ayrıca doktorunuz izin verene kadar  otomobil kullanmayı denememelisiniz.

CERRAHİDEN SONRA  HANGİ AKTİVİTELERİ YAPABİLİRİM?

Yürüyüş deneyeceğiniz ilk fiziksel aktivitedir. Yürüyüş,  ameliyat bölgesindeki doku yaraları riskini azaltacağı  gibi omurganın hareket yeteneğini de sürdürmesine olanak sağlayacaktır. Birkaç hafta içinde bisiklet  kullanmanıza ve yüzmenize de izin verilebilir. Düzgün  fiziksel terapi, iyileşmenizi en üst düzeye çıkarabilir.  Fiziksel uğraş gerektirmeyen meslekte çalışanlar 2-4  haftada veya daha az bir zamanda işlerine dönebilirler.  Ağır kaldırma veya kuvvetli titreşimli makineleri kontrol  etmekle ilgili mesleklerle uğraşanlar geri dönebilmek  için cerrahiden sonraki 6-8 hafta beklemek zorunda  kalabilirler. Fizik tedavinin iyileşmenizde rolü olabilir.

KOMPLİKASYONLAR MÜMKÜN MÜDÜR?

Açık diskektomiden kaynaklanabilecek muhtemel  komplikasyonlar kanama, enfeksiyon, beyin omurilik  sıvı sızıntısı, omurgaya yakın atardamarlarda ve toplar  damarlarda yaralanma,sinir kökünde veya çevreleyen  koruyucu tabakada (dura mater) meydana gelen  hasarları içerir.

Ayrıca aynı diskte cerrahiden sonra tekrar (nüks)  disk hernisi oluşabilir. Tekrarlayan disk hernisi, açık  diskektomi sonrası 96 5-10 oranında görülen bir  durumdur.

Tüm cerrahi yöntemler komplikasyon riski taşır ve tüm  riskler hakkında cerrahi girişim öncesi cerrahınızla  konuşulmalıdır. Aşırı kanama, kızarıklık, ameliyat  bölgesinden sızıntı, ateş, güçsüzlük, bacaklarda  uyuşukluk veya idrarla ilgili problemler belli uyarı  işaretleridir. Endişe verici bir belirtiyle karşılaşırsanız  doktorunuza bunu belirtin.

DİSKEKTOMİ NASIL BAŞARILI OLUR?

Tıbbi çalışmalar, açık diskektomi tedavisini gerektiren  durumlarda % 80-90 başarı olduğunu göstermiştir.  Mikrodiskektomide bu oran biraz daha yüksektir.  Çalışmalara göre, radiküler ağrıları (bu bacaklara yayılan  ağrıdır) olanlar, bel ağrıları şikayetiyle açık diskektomi  olanlardan daha fazla yarar görürler.

Etkinliği yükseltmek için, açık diskektomi ısrarlı, şiddetli  kalça ve bacak ağrıları veya güçsüzlükleri yaşayan  insanlar için uygundur. Bel veya bacak ağrılarınız bu  seviyede değilse açık diskektomi sizin için tavsiye  edilebilir bir yöntem olmayabilir, ozaman konservatif  tedavilerle veya daha az invaziv terapilerle iyi  olabilirsiniz.

Bel veya bacak ağrılarınız varsa herhangi bir yöntem  uygulanmadan önce ağrılarınızla ilgili doktorunuzla  konuşup mümkün olan tüm tedavi olasılıklarını  değerlendirmelisiniz.