KEMİK GREFTLERİ NELERDİR?

Kemik grefti, iskelet sisteminin bir yerinden alınarak  hastalıklı bölgenin iyileşmesi veya güçlenmesi için  kullanılan kemik parçasına verilen isimdir. Kemik  greft olarak kullanılan materyaller kişinin kendi  kemiklerinden alınabileceği gibi, kadavra kaynaklı  veya sentetik olarak üretilen materyaller olabilir. Bu  materyallerin tümü, omurga patolojilerinde (enfeksiyon,  travma, tümör, dejenerasyon, deformite gibi) oluşan  boşlukları doldurmak ve füzyon sağlamak için kullanılır.

Omurgaya füzyon amaçlı konulmak için, hastanın kendi  kemik sisteminden alınan kemik parçasına otogreft  denir. Greft kaynağı olarak en sık kullanılan bölge kalça  kemiğidir. Alınması gereken greftin boyutuna veya  patolojiye bağlı olarak, kaburga veya bacak kemikleri  de kaynak olarak kullanılabilir. Doku uyumu problemi  ve insandan insana hastalık taşıma riski olmadığı için  en güvenilir greft türü otogreftir. Hastanın kendi kemik  hücrelerini ve proteinlerini taşıdığı için doku reddi  olasılığı düşüktür. Ayrıca kendi hücrelerini içerdiği için  füzyon için mükemmel bir potansiyel taşır. Otogreftlerin  en önemli dezavantajı, aynı hastada ikinci bir cerrahi  açılıma ihtiyaç duyulmasıdır. Kemik alımı için ikinci  kesi yapılması ameliyat süresini uzattığı gibi ameliyata  bağlı enfeksiyon, kan kaybı riski gibi, komplikasyonların  artmasına yol açabilir. Kemik greftin alındığı bölgede  cerrahi sonrası uzun dönem oluşabilecek ağrı bir diğer  dezavantajdır.

Başka bir insandan alınan grefte allogreft denir.  Allogreftler genellikle kadavradan elde edilir. İnsandan  insana hastalık geçişini engellemek için değişik  yöntemler ile iyice temizlenir ve mikroorganizmalardan  arındırılır. Buna rağmen çok düşük oranda olsa da,  insandan insana bulaşabilecek hastalıkları taşıma olasılığı vardır. Gelişen teknolojik olanaklarla, örneğin HIV  enfeksiyonunu taşıma olasılığı bir milyonda bir oranına  inmiştir. Allogreftler, otogreftler gibi yeni kemik oluşumu  için iyi bir kemik çatı oluşturmasına rağmen, hastanın kendi  hücrelerini ve proteinlerini taşımaması, kaynama için bir  dezavantajdır. Buna rağmen allogreftlerde füzyon oluşma  oranı, otogreftler kadar yüksektir. Allogreft kullanmanın  en önemli avantajı, ikinci bir kesiye ihtiyaç duyulmaması  ve buna bağlı gelişebilecek komplikasyonlardan korunma  özelliğidir. Ancak allogreftlerin üretimi belli bir maliyet  gerektirdiği için ameliyat maliyetini arttırdığını unutmamak  gerekir.

KEMİK BENZERİ ÜRÜNLER NELERDİR?

Hem otogreftin hem de allogreftin avantajları ve  dezavantajları olduğu için bu greftlerin yerini tutacak,  onların olumlu özelliklerini taşıyacak yeni materyallerin  arayışına girilmiştir. Henüz tam olarak istenilen özelliklere  kavuşmasa da füzyon amacıyla omurga cerrahisinde  kullanılan kemik greft alternatifleri şunlardır;

Demineralize kemik matriks

Özünde allogreftten üretilen materyaldir. Bu matriks  allogretfin ayrıştırılarak, kemiğin sert yapısını sağlayan  kalsiyum gibi minerallerden arındırılması ile üretilir. Bu  füzyon materyali sadece kemik içerisinde olan kollojen,  proteinler ve büyüme faktörlerini içerir. Toz, granül, jel  şeklinde olmak üzere çeşitli kullanım formlarında üretilir.  Gerekli alanlarda bu ürünlerden biri kullanılır. Demineralize  kemik matriks üretimi sırasında birçok işlemden geçtiği  için, allogreft kemiğe göre hastalık taşıma olasılığı daha  düşüktür. Kemik çatı olarak kullanılamaması, en önemli  dezavantajıdır. Füzyonun yanı sıra yük taşıma özelliği  gerekiyorsa mutlaka çatı görevini yapacak materyaller ile  kullanılması gereklidir.  Seramik ve benzeri ürünler  Kemik greft yerine kullanılan, çok çeşitli biçimlerde  üretilen sentetik ürünlerdir. Hastalık taşıma olasılığı  yoktur. Kemik oluşumu için bir çatı görevi görmesine  rağmen, kemikleşmeyi sağlayacak proteinleri veya  hücreleri içermez. Bu yüzden bu özellikleri içeren  kemik greftler ile kullanılması gerekir

FÜZYON NEDİR?

Ayakta dik durma ve hareket yeteneğimizi sağlayan  omurgamız, çeşitli hareket segmentlerinden  oluşmuştur. Füzyon, hareket segmentinde herhangi  bir nedenle meydana gelen hastalığı ve hastalığın yol  açtığı sonuçları ortadan kaldırmak için, omurgada iki  veya daha fazla hareket segmentinde hareketi ortadan  kaldırmak için yapılan, kemikleri birbirine kaynatma  işlemidir.

FÜZYON OLUŞUMUNU ENGELLEYEN VEYA  GECİKTİREN FAKTÖRLER

Kemik iyileşmesini engelleyen çeşitli faktörler vardır.  Bunların başında sigara kullanımı, şeker hastalığı veya  bazı otoimmun hastalıklar gelir. Bu risk faktörlerinden  birini veya birkaçını taşıyorsanız doktorunuz sizi  uyaracak ve ameliyat sonrası füzyon oluşumunu  sağlamak için size önerilerde bulunacaktır.

HANGİ TÜR KEMİK GREFTİ SİZİN İÇİN UYGUN?

Omurganıza bir cerrahi işlem gerekiyorsa, doktorunuz  size füzyon için kullanabileceği materyalleri sunacaktır.  Bütün materyallerin avantajları ve dezavantajları  olduğunu unutmamak gerekir. Hangi materyalin hasta  için uygun olduğuna, doktorun aydınlatıcı bilgileri UYARI  ışığında doktor ve hasta beraber karar vermelidir.