BEL FITIĞI NEDİR?

Şekil : Bel Fıtığı

Omurga, omur adı verilen birbirine bağlı bir dizi kemik  yapıdan oluşmuştur. Disk, omurları birbirine bağlayan  ve omurlar arası yastık gibi işlev gören sağlam bir bağ  dokudur. Diskler, anulus fibrosus adı verilen sağlam  bir dış tabakadan ve ortasında jel yapıdaki nükleus  pulposusdan oluşur. Kişi yaşlandıkça ortadaki jel  yapı su içeriğini kaybederek yastık görevin daha az  yerine getirmeye başlar. Bu durum, disk merkezinin  dış tabakadaki bir çatlak yoluyla yer değiştirerek disk  fıtıklaşması (bel fıtığı) denilen durumu oluşturmasına  neden olur. Fıtıkların çoğu bel omurlarının tam bel  bölgesinde ve belin hemen altında bulunan son iki  diskinde oluşmaktadır.

Fıtıklaşmış bir disk, bel ağrısı oluşturabildiği gibi,  omurgadan çıkan sinirlere baskı oluşturabilir ve siyatik  olarak adlandırılan bacaklarda ağrı, uyuşma ve ayakta  güçsüzlüğe neden olabilir.

Bel ve bacak ağrısının bel fıtığının dışında birçok başka  sebebi de bulunmaktadır. Bu nedenle ayırıcı tanının  dikkatli yapılması gereklidir.

TEDAVİ YÖNTEMLERİ NELERDİR?

Ani gelişen bel fıtığı olan hastaların yaklaşık 9080-  90'ı, cerrahi müdahale olmadan iyileşebilmektedir.  Doktorunuz genellikle cerrahi dışı yöntemler ile  tedaviye başlayacaktır. Şayet ağrınız nedeniyle hâlâ  günlük yaşam aktivitelerinizi yerine getiremiyorsanız,  ciddi güç kaybı veya idrar tutamama gibi sorunlar varsa,  hekiminiz size cerrahi tedaviyi önerebilir.

Cerrahi tedavi her ne kadar bacağınızın eski gücünü  tam olarak geri getiremese de daha da güçsüzleşmesini  önler ve bacak ağrınızı geçmesine yardımcı olur. Cerrahi  genellikle sizi bacak ağrısından kurtarmak için önerilir  ve bu konuda 9090'ın üzerinde başarıya sahiptir, fakat  bel ağrını geçirmekte daha az oranda etkilidir.

CERRAHİ DIŞI TEDAVİ YÖNTEMLERİ

Hekiminiz size cerrahi dışı tedaviler olarak kısa süreli  istirahat, şişliği azaltmak için antienflamatuar tedavi,  ağrıyı kontrol altına almak için ağrı kesiciler, fizik  tedavi, egzersizler veya epidural steroid enjeksiyonu  tedavisi önerebilir. Şayet size istirahat önerildi ise  önerilen süre kadar yatak istirahatı yapmaya özen  gösteriniz. Çok uzun süreli yatak istirahatı, eklemlerde  sertliğe ve kaslarınızda güçsüzlüğe neden olarak ağrıyı  azaltacak hareketleri yapmanıza engel olur. Tedaviniz  sırasında doktorunuza tekrar çalışmaya ne zaman  başlayabileceğinizi sorunuz.

Hekiminiz tedaviye başladıktan sonra, belinizi  zorlamadan günlük yaşam aktivitelerinizi nasıl  yapacağınıza dair eğitim verebilir.

Cerrahi dışı tedavinin amacı sinir ve disk zedelenmesini  azaltmak ve omurgayı korumak için fizik kondüsyonu  geliştirmek ve genel vücut işlevselliğini arttırmaktır. Bu, bel fıtığı hastalarının çoğunda ancak birden fazla tedavi  yönteminin bir arada uygulandığı organize bir program  ile gerçekleştirilebilir.

Hekiminiz sizi egzersiz programına hazırlayabilmek  için ağrınızı azaltmak ve kas spazmını çözmek için  bazen öncelikle ultrason, elektrik uyarımı, sıcak-  soğuk uygulamalar ve yüzeyel yöntemleri önerebilir.  Traksiyon (germe) da bazı hastalarda sınırlı ağrı  kontrolü sağlayabilir. Bazen de doktorunuz fıtığınızı  iyileştiremeyecek olmasına rağmen, ağrınızı azaltmak  için çelik çubukları bulunan veya esnek bel korseleri  kullanmazı önerebilir. Manüplasyon (bel çekme),  spesifik olmayan bel ağrılarında kısa süreli bir iyileşme  sağlayabilirse de bel fıtığı vakalarında çoğunlukla  önerilmemektedir.

Bel veya bacak ağrılarınızı azaltmak için öncelikle  hafıf germe egzersizleri ve postür değişiklikleri  önerilmelidir. Ağrınız azaldıktan sonra esneklik kuvvet  ve dayanıklılığınızı geliştirecek ve normal günlük  yaşantınıza dönmenize yardımcı olacak daha etkin  egzersizler yapılabilir.

Egzersizlere başlandıktan sonra iyileşme durumuna göre  egzersiz tipi şekillendirilmelidir. Ev egzersizleri ve germe  programlarını öğrenmek ve devam ettirmek tedavinin  önemli parçalarıdır.

İLAÇ TEDAVİSİ VE AĞRI KONTROLÜ

Ağrıyı kontrol altına almak için kullanılan ilaçlara  analjezik ilaçlar (ağrı kesiciler) denir. Çok sık olmamakla  birlikte bazen kas gevşeticiler önerilebilir. Şayet şiddetli  ağrınız varsa doktorunuz kısa bir süre için narkotik ağrı  kesicileri kullanmanızı önerebilir. Bu ilaçları sadece  ihtiyacınız dahilinde kullanınız. Aksi taktirde uzun süre ve  yüksek dozda kullanmanız daha hızlı iyileşmenize neden olmayacağı gibi kabızlık ve uyku hali gibi istenmeyen  yan etkilere neden olabilir ve bu ilaçlara bağımlı hale  gelebilirsiniz.

İlaçların tamamı sadece önerildiği şekilde  kullanılmalıdır. Doktorunuza kullanmakta olduğunuz  ilaçları tam olarak bildiriniz ve verilen tedaviden fayda  görüp görmediğinizi belirtiniz.

Nonsteroidal antienflamatuar ilaçlar (NSAİİ) da ağrı  kesicilerdir ve ayrıca bel fıtığının bir sonucu olarak  ortaya çıkan şişlik ve enflamasyonu azaltmak için  kullanılırlar. Şayet doktorunuz size ağrı kesici veya  antienflamatuar ilaçlar önerdiyse mide ağrısı veya  kanaması gibi yan etkileri yönündendikkatli olmalısınız.  Ağrı kesici veya antienflamatuar ilaçların uzun süreli  kullanımlarında ortaya çıkabilecek problemler açısından  doktorunuzun kontrolünde olmalısınız.

Şayet şiddetli bacak ağrınız varsa epidural enjeksiyonlar  veya 'bloklar' önerilebilir. Bunlar epidural mesafeye  (spinal sinirlerin etrafındaki boşluk) bu teknik üzerine  özel olarak eğitim almış bir doktor tarafından yapılan  kortikosteroid enjeksiyonlarıdır. İlk enjeksiyondan sonra  birkaç kez daha aynı işlem tekrarlanabilir. Bu tedaviler  genellikle kapsamlı bir fizik tedavi programının bir  parçası olarak uygulanmaktadır. Bu enjeksiyonların  amacı sinir ve diskin enflamasyonunu azaltmaktır.

Tetik nokta enjeksiyonları doğrudan belde ya da  kalçada ağrıyan yumuşak doku veya kas içine bazen  kortikosteroid ile birlikte yapılan lokal anestezik  madde enjeksiyonlarıdır. Ağrını kontrol altına  alınmasında sıklıkla yararlı olmasına rağmen tetik nokta  enjeksiyonlarının bel fıtığı üzerine iyileştirici bir etkisi  yoktur.

CERRAHİ TEDAVİ

Cerrahinin amacı ağrı ve bacakta güçsüzlüğe neden olan  fıtıklaşmış diskin sinire baskısını ortadan kaldırmaktır.  En sık kullanılan yöntem diskektomi veya sadece  fıtıklaşan disk parçasının temizlendiği parsiyel (kısmi)  diskektomidir. Diski net olarak görebilmek için bazen,  diskin arka tarafında bulunan lamina denen kemiğin  bir kısmını çıkarmak gerekir. Alınan kemik çok az bir  parça (hemilaminatomi) veya daha geniş bir kısım  (hemilaminektomi) olabilir. Bazı cerrahlar bazı vakalarda  endoskop veya mikroskop kullanabilirler.

Diskektomi lokal, spinal veya genel anestezi altında  yapılabilir. Hasta ameliyat masasına yüzüstü, genellikle  de dizüstü pozisyonda yatar. Fıtıklaşan diskin üzerinde  cilde küçük bir kesi yapılır ve omurganın üzerindeki  kaslar kemikten sıyrılır. Cerrahın sıkışmış siniri  görebilmesi için küçük bir parça kemik çıkarılabilir.  Fıtıklaşmış disk ve kopan parçaları çıkarılarak sinir  sıkışıklığı giderilir. Osteofit denilen kemik çıkıntılar da  sinire baskı oluşturabilecek herhangi bir şey kalmaması  için temizlenir. Genellikle kanama çok az olur.

AMELİYAT SONRASI NELER UMABİLİRİM?

Şayet bel ağrısından ziyade bacak ağrısından rahatsız  iseniz, cerrahiden iyi sonuç alabilirsiniz. Ameliyat öncesi  doktorunuz fıtığınızın siniri sıkıştırdığından ve ağrınıza  neden olduğundan emin olmak için birtakım testler  yapacaktır. Fizik muayenede; siyatik ağrısını gösteren düz  bacak germe testi, muhtemelen kas güçsüzlüğü, hissizlik  ve refleks değişiklikleri bulunabilir. Bunlara ek olarak sinir  sıkışıklığını kesin olarak görmek için manyetik rezonans  (MR), bilgisayarlı tomografi (BT) gibi bir görüntüleme  yöntemi kullanılır. Eğer bu testlerin hepsi pozitif çıkar  ve doktorunuz sinir sıkışıklığınız olduğundan emin ise cerrahi sonrası bacak ağrısından kurtulma şansınız  yaklaşık olarak % 90'dır.

Diskektomi sonrası hastaların çoğunda herhangi bir  komplikasyon meydana gelmez. Fakat bir miktar  kanamanız olabilir, enfeksiyon oluşabilir, siniri koruyan  zarın (dura mater) yırtılması veya sinir zedelenmesi  meydana gelebilir. Diskin tekrar yırtılması ve şikayetlere  yol açması da mümkündür. Bu durum hastaların  yaklaşık  % 5'inde görülmektedir.

Ameliyat sonrası hareket kısıtlamalarını doktorunuzdan  öğreniniz. Anesteziden uyandıktan sonra yataktan  kalkıp yürüyüş yapmak önerilebilir. Hastaların çoğu  ameliyattan sonra 24 saat içinde ve sıklıkla da aynı gün  içinde ilerleyen saatlerde taburcu olmaktadırlar.

Eve gittikten sonra ilk dört hafta içinde araba  kullanmaktan, uzun süreli oturmaktan, ağır yük  kaldırmaktan ve öne eğilmekten sakınmalısınız.  Bazı hastalar, ameliyat sonrası bir rehabilitasyon  programından fayda görebilirler. Tekrar oluşmasını  önlemek için belinizi kuvvetlendirici egzersiz  yapmanızın uygun olup olmadığını doktorunuzdan  öğrenebilirsiniz.

ACİL AMELİYAT GEREKEBİLİR Mİ?

Bazen fıtık bacağa giden sinir köküne bası yaparak  bacakta belirgin güç kaybına nedenolabilir, bel fıtığı  nedeniyle acil ameliyat gerekebilir. Böyle bir şey olursa  hemen doktorunuza ulaşmanız gereklidir.

Çok nadir olarak büyük bir fıtık mesane ve bağırsak  kontrolünü sağlayan sinirlere baskı yaparak bu  kontrolün ortadan kalkmasına neden olabilir. Bu  durum genellikle kasık veya cinsel bölgede hissizlik ile  birliktedir ve bel fıtığı nedeniyle acil cerrahi gerektiren  nadir birkaç durumdan biridir. Böyle bir şey olursa  hemen doktorunuza ulaşmanız gereklidir.