Faset eklemleri, bir omurla komşu diğer bir omurun,  üst ve alt eklemsel çıkıntıları arasında yaptığı gerçek  bir eklemdir ve omurganın arka kısmında yer alır. Faset  eklemleri sağlamlık sağlar, omurgaya eğilme ve bükülme  yeteneği kazandırır. Eklem, kıkırdak ince bir yüzey tabaka  içerir, kapsülle çevrilidir ve içi sinovyal sıvıyla (kıkırdağı  besleyen ve omurga hareket ettiğinde iki kemik yüzeyi  arasındaki sürtünmeyi önleyen bir sıvı) doludur.

FASET EKLEMİ ENJEKSİYONU NEDEN UYGULANIR?

Faset eklemi enjeksiyonunun basit olarak iki sebebi  vardır:

1. Tanı: Ağrının kaynağını bulmak.
  2. Tedavi: Tespit edilen bir anormalliği tedavi etmek.

Çoğu bel ağrısı, kendi kendine birkaç hafta içinde veya  dinlenme, tıbbi tedavi (antiinflamatuvar ilaçlar vb),  fizyoterapi ve egzersizler gibi konservatif tedavilerle  düzelme gösterir. Altı haftadan fazla süredir bel ağrısı  şikayetiniz varsa ve konservatif tedaviler yardımcı  olmadıysa veya ağrınız arttıysa, doktorunuz omurganın  yapısının görüntülenebilmesi için manyetik rezonans  görüntüleme (MRG) veya bilgisayarlı tomografı (BT)  gibi tanı koyucu testler isteyebilir. Faset ekleminde bir  problem (inflamasyon, irritasyon, şişlik veya artrit gibi),  hafıf bel ağrılarına neden olabilir. Tanı koydurucu testler  faset eklemindeki anormalliği gösterebilir, ağrının  kaynağının faset eklemi olduğunu ortaya çıkarabilir.  Fakat faset eklemi ağrının kaynağı olmasına rağmen,  testler normal çıkabilir. Faset eklemlerinin gerçekten bel ağrısının sebebi olduğuna karar verilirse, bir enjeksiyon  (“blok” olarak adlandırılır) istenebilir. Faset eklemine  uygulanan düşük miktarda lokal anestezik madde  enjeksiyonu ile ağrı azalır veya yok olursa bu durum,  ağrının kaynağının faset eklemi olabileceğini gösterir.  Bu uygulama şekli, faset eklemi enjeksiyonunun tanı  koydurucu olarak kullanımıdır.

Bir faset ekleminin ağrının kaynağı olduğu tespit  edilirse, anestezik ajanların ve antiinflamatuvar  ilaçların tedavi edici enjeksiyonları uzunca bir süre ağrı  hafıflemesi sağlayabilir.

ENJEKSİYONLAR NASIL UYGULANIR?

Faset eklemi enjeksiyonları hasta uyanıkken, lokal  anestezi altında ve iletişim kurabilir bir vaziyetteyken  uygulanır. Bazen doktorunuz uygulama boyunca  sizi daha rahat ettirmek için uyuşturucu kullanabilir.  Enjeksiyon genellikle röntgen masasında yüzüstü  yatarken gerçekleştirilir.

Doktorunuz, etkilenmiş eklemin üstündeki sırt bölgesini  temizleyip sterilize edecektir. Uygulama süresince,  doğru faset eklemine iğneyi yerleştirebilmesine  imkan sağlayacak floroskopik röntgen uygulanacaktır.  Dikkatli yerleştirmeden sonra, doktorunuz enjeksiyon  bölgesinin üstündeki deriyi uyuşturmak için lokal  anestezi kullanacaktır.

Faset eklem enjeksiyonları 3 tiptir:

1. İntrafaset enjeksiyon
  2. Faset eklemini inerve eden sinir bloğu
  3. Faset eklemini inerve eden sinirde  termokoagülasyonla rizotomi

İntrafeset enjeksiyon: Faset eklemi içerisine floroskopi  altında 22 G iğneyle girilerek 0.2 ml kontrast madde  enjekte edilir. Daha sonra tanısal amaçlı olarak 1 ml 962  lidokain veya markain enjekte edilir. Eğer uzun süreli  etki isteniyorsa tedavi edici olarakta lokal anestezik  madde steroidle karıştırarak enjekte edilir. Bunun  etkisi uzun süreli etki gösterir. Ancak enjeksiyon  esnasında faset kapsülü içerisine yüksek hacimli  enjeksiyon yapılırsa kapsül rüptürüne bağlı eklem  dejenerasyonunun hızlanmasına neden olabilir. Bu işlem  tek seviye uygulanabilir.

Faset eklemi inerve eden sinir bloğu: Bir faset eklem 2  sinir kökünden inerve edilir. Sinir bloğu yapılacaksa bir  eklem için 2 seviye blok yapılmalıdır. Blok sadece lokal  anestezikle tanısal olarak ve uzun etki etmek için depo  steroidle yapılır. Etkinlik 3-4 gün sürebileceği gibi aylarca  da sürebilir.

Faset eklemi inerve eden sinirde termokoagülasyonla  rizotomi: Eğer yapılan sinir bloğu ile ağrı geçiyor fakat  erken sürede tekrar ediyorsa sinir bloğunu uzun etkili  kılmak için Radyofrekans jenaratörü adı verilen cihazla  sinire termokoagülasyon yapılır. Bu sayede aylarca etkin  ağrı kontrolü sağlamak mümkündür.

Bu işlem doğumsal eklem bozukluğu (istmik  defekti), instabil soondilolistezis bulunan hastalarda  uygulanmamalıdır. Çünkü ağrı, hastayı rahatsız eden  bir duyum olmakla beraber dokudaki hasarı bildiren bir  alarmdır. Listezisin artışını ve nörolojik defisitin ortaya  çıkmasının fark edilmesini zorlaştırabilir.

Bu yöntemler faset ekleme bağlı ağrının diske bağlı  ağrıdan ayrımında çok önemlidir. Faset eklem ağrısının  tedavisinde de seçilmiş olgularda oldukça etkindir.

5  Şekil: Faset enjeksiyonun direk grafik de görünümü

ÖZEL HAZIRLIKLAR VAR MIDIR?

Uygun bölgeye karar verildiğinde doktorunuz, lokal  anestezi (lidokain veya bupivikain) ve antiinfalamatuvar  (genellikle bir kortikosteroid) enjekte edecektir.  Enjeksiyonun yerinin doğruluğundan emin olmak ve ek  enjeksiyonlar gerekip gerekmediğine karar verebilmek  açısından, size ağrınızın hafifleyip hafıflemediği  sorulabilir. Bu uygulama, etkilenmiş faset eklemi  sayısına bağlı olarak daha sonra tekrarlanabilir. Gerçek  enjeksiyon birkaç dakika almasına rağmen genel  uygulama genellikle 30-60 dakika sürer.

Bir faset eklemi enjeksiyonu uygulanmadan önceki  3 gün, aspirin benzeri antiagregan (kan sulandırıcı)  almamış olmalısınız. Ayrıca enjeksiyondan önceki  en az 4 saat içinde reçeteli ağrı kesici almamalısınız.  Doktorunuzla tüm tıbbi durumlar hakkında görüşünüz.  Enjeksiyon günü bazı doktorlar, uygulama öncesi en  az 4 saat içinde yiyecek ve içecek (su dahil) almamanızı  önerir. Fakat insülin bağımlı diyabet hastasıysanız  doktorunuzu bilgilendirin; uygulamadan önce normal  yeme alışkanlığınızı değiştirmeniz gerekmeyebilir.

Uygulama öncesi 4 saat içinde ilaç almaya ihtiyaç  duyuyorsanız az miktarda suyla izin verilebilir. Enjeksiyon  öncesi kısıtlanan yiyecek ve su ihtiyaçları hakkında  doktorunuzla görüşün.

ENJEKSİYONDAN SONRA NE OLUR?

Ameliyattan hemen sonra bel veya sırt ağrınızda  bir azalma veya tamamen iyileşme hissedebilirsiniz.  Doktorunuz, ağrının hafifleme seviyesini değerlendirmek  için ağrıya sebep olacak bir hareket yapmanızı isteyebilir.  Normal olarak uygulamadan hemen sonra yürümeye  başlayabileceksiniz. Bazı hastalar, enjeksiyondan sonraki  birkaç saat içinde olağan dışı bir şekilde bacaklarda  güçsüzlük, uyuşukluk, sızlama hissedebilirler. Tepki  süreniz, uygulamada kullanılan ilaçlar yüzünden  etkilenebilir ve araba kullanmanız enjeksiyondan  hemen sonra tavsiye edilmez. Uygulama sonrası araba  kullanabilen birine ihtiyaç duyabilmeniz muhtemeldir.

Evde, enjeksiyon bölgesinde hissedebileceğiniz  herhangi bir ağrının buz veya doktorunuzca önerilen bir  ağrı kesici ilaç ile tedavisini yapabilirsiniz. Enjeksiyonda  uygulanan lokal anestezik maddenin etkisi ortadan  kalktığında, ağrınız geri gelebilir. Enjeksiyonun steroid  unsurlarının ağrıyı hafifletmeye başlaması 7-10 gün  alabilir. İlk günün ardından ağrının izin vereceği  kadarıyla günlük aktivitelerinize geri dönebilirsiniz; fakat  izin verilecek özel aktivitelerle ilgili tavsiyelerini almak  için doktorunuzla görüşün. Çoğunlukla, enjeksiyon  sonrası günlük işinize dönebilirsiniz.

İlk tedavi edici faset enjeksiyonundan sonra ağrılarınızda  bir azalma olmazsa aynı bölgeye enjeksiyon yoluyla  yapılacak sonraki tedaviler genellikle tavsiye edilmez.

Hafif bel-sırt ağrılarının tedavisi için uygulanan faset  enjeksiyonlarının etkinliği tartışmalıdır. Araştırmalar  faset enjeksiyonları uygulanan hastaların 9618-63'ünde  6 aydan daha uzun sürede bel ağrılarında hafıfleme  olduğunu göstermiştir.

FASET ENJEKSİYONLARINI KİMLER  ALMAMALIDIR?

Eğer ağrınız 4-6 haftadan eskiyse, konservatif  tedavilerin diğer formlarını denemediyseniz veya hafif  bel ağrılarınız varsa tedavi olarak, faset enjeksiyonlarını  almamalısınız. Bir antikoagülan ilaç (kumadin ve  heparin gibi) kullanıyorsanız ve aşırı kanamadan  şikayetçiyseniz bu uygulama tavsiye edilmez. Bu tür  ilaçları alıyorsanız, bunu doktorunuza belirtmelisiniz.  Bel ağrılarınıza sebep olarak, bir enfeksiyon veya  malignitenin sonucu olduğu tanısı koyulduysa, ağrı  hafıfletmede kullanılan diğer uygulamalar önerilir.

YAN ETKİLERİ VAR MIDIR?

Yan etkilerin görülme sıklığı, herhangi tıbbi enjeksiyon  uygulamanınki kadardır ve olabilirliğini, uygulama  almadan mutlaka doktorunuzla gözden geçirin.  Faset enjeksiyonlarından kaynaklanan muhtemel  komplikasyonlar, enjeksiyon bölgesinde ağrı, kanama,  hematom oluşumu ve enfeksiyondur. Kullanılan steroid  içeren ilacın yan etkileri ise sıvı retansiyonu, kilo alma,  yükselen kan basıncı, baş dönmesi ve uykusuzluğu  içerir. Steroid yan etkileri genellikle geçicidir.