Omurga, omur denilen birbirine bağlı kemikler  serisinden oluşur. Omurlar birbirine, bir disk ve “faset”  eklemleri denilen iki küçük eklemle bağlıdır. Bir omuru  diğerine bağlayan sağlam bağlantılı dokulardan oluşan  disk, vertebraların arasındaki bir yastık ya da amortisör  gibi görev yapar. Disk ve faset eklemleri, hareketlerinize,  eğilmenize, boynunuzu ve sırtınızı döndürebilmenize  olanak sağlar.

Disk, “anulus fibrosus” adı verilen sert dış tabakada  zedelenme ve “nükleus pulposus” adı verilen jel  kıvamında merkez yapıdan oluşur. Yaşlanmayla beraber  diskin merkez yapısı su içeriğini kaybetmeye başlayabilir  ve diskin fonksiyonlarında bozulmaya yol açabilir. Disk  merkez tabakasında bozulmalar olabileceği gibi, dış  tabaka da zedelenme ve yırtılmalar meydana gelebilir.  Bu durumda, diskin merkez yapısı dış tabakadaki  yırtıktan, sinirler ve omuriliğin geçtiği kanala doğru  taşmasına neden olabilir. Bu duruma disk hernisi(fıtık)  adı verilir. Bu olay boyunda meydana geldiği zaman  servikal disk hernisi (boyun fıtığı) adı verilir. Servikal disk  hernisi sinirlere baskı yapabilir ve kollara doğru yansıyan  ağrıya, sızlamaya, his kaybına veya kuvvet kaybına yol  açabilir. Nadiren servikal disk hernisi omurilik üzerinde  baskıya neden olabilir ve bu durumda bacaklarda  problemlere neden olabilir.

Resim: C6-7 aralığında disk hernisi görümü

TANI NASIL KONUR?

Doktorunuz öncelikle ağrının başlangıç zamanını,  karakterini ve yayılma yerlerini sorgulayacaktır.  Kollarda kas kuvvetlerini, duyu ve refleks değişiklerini  değerlendirmek için yapacağı muayene ile disk  hemisinin şiddeti ve yeri hakkında fikir sahibi olabilir.

Doktorunuzun tanısı, direkt grafı, bilgisayarlı tomografı  (BT) veya manyetik rezonans görüntüleme (MRG)  kullanımı ile doğrulanabilir.

HANGİ TEDAVİLER MÜMKÜNDÜR?

Servikal disk hernileri çoğunlukla cerrahi tedaviye  gerek kalmadan düzelebilir. Bu yüzden servikal disk  hernisinden kaynaklanan ağrıyı azaltmak için cerrahi  dışı seçenekler öncelikle uygulanır.

Doktorunuz kısa periyotlarla dinlenme, boyun  hareketlerini kısıtlama, ödemi azaltan antiinflamatuvar  ve ağrıyı kontrol eden analjezik ilaçlar, fizik tedavi,  egzersiz veya epidural steroid enjeksiyonu tedavisi  içeren cerrahi olmayan tedavileri uygulamanızı  önerebilir. Cerrahi olmayan tedavilerde amaç, disk  hernisi materyalinin yarattığı sinirlerdeki irritasyonu  azaltmak, ağrıyı hafifletmek ve hastalığın fiziksel  sonuçlarını iyileştirmektir. Bu, disk hernisi hastalarına  uygulanan sıklıkla bir seri tedavi metodundan oluşan  organize bakım programı ile başarılı olabilir.

CERRAHİ OLMAYAN TEDAVİLER

Servikal disk hernisine bağlı ağrının başlamasından  sonra, kısa bir süre (1-2 gün) fiziksel aktiviteyi  azaltmak için dinlenmek faydalı olabilir. Bu kısa süreli  dinlenme periyodundan sonra tekrar hareket etmeye  başlanması, eklemlerin hareketsizleşmesini ve kasların  güçsüzleşmesini önlemek açısından önemlidir. Ayrıca  doktorunuz bir hemşire ya da fizyoterapist yardımıyla  boynunuzu güçlendirici özel egzersizler üzerine  eğitime ve antrenmana başlayabilir. Bu tip egzersizler  evde gerçekleştirilebilir. Kontrollü egzersiz yapabilmek  için özel bir program istiyorsanız bir fizyoterapisti  ziyaret edebilirsiniz. Egzersizleri doktorunuzun veya  fizyoterapistin tarif ettiği gibi yapmanız önemlidir.

Doktorunuz veya fizyoterapistiniz ayrıca inflamasyonu,  ağrınızı ve kas spazmınızı azaltmak için traksiyon, elektrik  stimülasyonu, sıcak sargı, soğuk sargı veya manuel terapi kullanabilir.

İLAÇLAR VE AĞRI YÖNETİMİ

İlaçlar, analjezikler denilen ağrı kesicileri içerir. Bazen  doktorunuz kas gevşeticiler önerecektir. Çok fazla ısrarlı  ağrılarınız varsa doktorunuz kısa bir süre için daha etkili  uyuşturucu ilaçlar önerebilir. İlaçların sadece önerilen  dozda kullanılması önemlidir. İlaçların fazla dozda  kullanılması daha hızlı iyileşmenize yardımcı olmayacağı  gibi, istemeyen yan etkilere yol açabilir (kabızlık,  uykusuzluk, mide kanaması, böbrek sorunları gibi).

Daha önce ne tür tedaviler uygulandığını doktorunuza  anlattığınızdan emin olun ve ağrı kesici önerirse  size nasıl etki ettiğini bilmesine izin verin. Ayrıca  uygulanmış olan ilaçların alerjik etkileri olup olmadığını  doktorunuzun fark ettiğine emin olun.

Nonsteroidal antiinflamatuar ilaçlar (NSAJİ) analjeziktir  ve disk hernisinin sonuçları olarak ortaya çıkan ödem  ve inflamasyonu azaltmak için kullanılır. Doktorunuz  size inflamatuar ilaç verdiyse mide bulantısı ve mide  kanaması gibi yan etkilerini takip etmelisiniz. Reçetenin  sürekli kullanımının veya uzun süreli ilaç kullanımının  herhangi bir problem yaratıp yaratmayacağı  doktorunuz tarafından belirtilmelidir.

Epidural enjeksiyonlar veya çeşitli blok enjeksiyonları, yoğun kol ağrılarınız varsa önerilebilir. Doktorunuz  tarafından, epidural (omurilik zarı dışına) veya sinir  kökleri çevresine özel bir müdahale ile kortikosteroid  ve lokal anestezik madde uygulanması sonucu  gerçekleştirilir. Başlangıç enjeksiyonunundan sonra bir  veya iki enjeksiyon daha ileri bir tarihte yapılabilir. Bu  kapsamlı bir rehabilitasyon ve tedavi programının bir  parçası olarak yapılmalıdır. Enjeksiyonun amacı sinir ve  diskteki inflamasyonu azaltmaktır.

Tetik nokta enjeksiyonları, omurga boyunca ağrılı  yumuşak dokulara ve kaslara direkt uygulanan lokal  anestezik madde (bazen kortikosteroidlerle birlikte)  enjeksiyonlarıdır. Ara sıra ağrı kontrolü için kullanılsalar  da tetik nokta enjeksiyonları, bir servikal disk hernisinin  iyileşmesine yardımcı olmazlar.

CERRAHİ TEDAVİLER

Cerrahi tedavi, ağrısı tıbbi tedavi yöntemleri ile  geçmeyen, belirgin güç kaybı olan, belirgin omurilik  basısı olan hastalar için gerekli olabilir. Cerrahinin  amacı diskin omuriliğe ve sinire baskı yapan kısmının  ortadan kaldırılmasıdır. Bu diskektomi denen yöntemle  yapılır. Disk hernisinin yerine bağlı olarak cerrah,  omurgaya ulaşmak için boynun önünde ve arkasında  açılan insizyondan ameliyatı yapar. Ameliyatın, boynun ön tarafından (anterior yaklaşım) veya boynun arka  tarafından (posterior yaklaşım) gerçekleştirileceğinin  teknik kararı, disk hernisinin tam yeri, cerrahın tecrübesi  ve seçeneklerini içeren bir çok faktörden etkilenir. Her  iki yaklaşımda da disk materyalinin sinir yapılara baskısı  ortadan kaldırılır. Sonuçlar, genellikle iyidir.

Ön taraftan yaklaşımda, genellikle omurlar arasından  boşaltılan disk materyeli yerine, füzyon sağlamak  için kemik materyal veya hareketi koruyucu protezler  konulabilir. Bunun nedenleri ve sonuçları konusunda  size doktorunuz bilgi verecektir.

CERRAHİDEN SONRA NELER  BEKLEYEBİLİRİM?

Birçok hasta kısa bir dönem içinde (bazen cerrahiden  sonraki 24 saatten daha kısa sürede) evine gidebilir.  Cerrahiden sonra, doktor normal günlük aktivitelerinize  ne zaman devam edebileceğiniz hakkında önerilerde  bulunacaktır.

Mükemmel bir ameliyat sonrasında bile uygulanacak  rehabilitasyon programları günlük yaşamdaki  aktivitelerinize hızla geri dönebilmeniz için yardımcı  olabilir. Bu amaçla ameliyat sonrası egzersiz  programından veya fizik tedaviden yararlanılır.  Doktorunuza iyileşmenize yardımcı olacak egzersizler  hakkında danışmalısınız.

Cerrahi tedavi, servikal disk hernilerinden kaynaklanan  radiküler (kola yansıyan sinir kökü ağrısı) ağrılarını  azaltmakta etkilidir. Fakat bazı boyun ağrıları devam edebilir.

Çoğu hasta diskektomiye iyi yanıt verir. Fakat her  cerrahi girişimde olduğu gibi servikal disk hernisine  yönelik girişimler bazı riskler içerir. Bu riskler kanama,  enfeksiyon, sinir ya da omurilik hasarını içerir. Önden  yapılan cerrahi yaklaşımda ses kısıklığı, yutma  güçlüğü gibi komplikasyonlar gelişebilir. Bu tip  komplikasyonlar genellikle geçicidir. Gelişebilecek  en önemli komplikasyon, büyük damar veya yemek  borusu yaralanmasıdır. Ancak bu tip komplikasyonların  görülme oranı çok düşüktür. Ayrıca ağrının cerrahiden  sonra düzelmemesi ve belirtilerin tekrarlaması  mümkündür. % 3-5 civarında hastada disk hernisi  tekrarlayabilir ve sonraki bir zamanda belirtilere neden  olabilir.