Boyun, 7 adet omuru ile kafayı taşıyan ve çok hareketli bir bölge olması nedeniyle yaralanmalara açık olan bir bölgedir. Omurganın içerisindeki kanaldan geçen omurilik ve her iki yana doğru çıkan sinirleriyle birlikte, beyin, kollar ve vücudun geri kalanı arasında sinirsel bağlantıyı da oluşturmaktadır.

Boyun Ağrısının Özellikleri

Boyun veya ense ağrısı genel olarak batıcı tarzda olmaktan çok künt ağrılar şeklindedir. Ense ağrıları sıklıkla uyuşma, karıncalanma, elektrik çarpması tarzı hislerle birlikte olabilir. Bazı durumlarda boyun hareketleri ile ağrılar kötüleşebilir. Boyun veya ense ağrılarına baş dönmesi eşlik edebilir.

Boyun veya Ense Ağrısı Sebepleri

• Kemik, disk, kas ve bağ yapılarından oluşan bozukluklar nedeniyle boyunda ağrı gelişebilir. Boyun fıtığı, kireçlenme ve dejeneratif disk hastalığı, servikal dar kanal ve yaralanmalar boyun ya da ense ağrısının sık birer sebebidir. Nadiren tümörler, boyun bölgesinde ağrı sebebi olarak karşımıza çıkabilir.
  • Boğazda uzun süren enfeksiyonlar da şişmiş lenf nodları ile birlikte ense ağrısına sebep olabilir.
  • Kalp, akciğer rahatsızlıkları gibi bazı durumlar boyunda yansıyan ağrı yapabileceği gibi, boyun veya ense ağrıları baş, yüz, sırt, göğüs ve omuz bölgelerine yayılım gösterebilir.
  • Boyun Yaralanmaları
  • Spor yaralanmaları, motorlu araç kazaları, düşmeler vb. durumlarda boyundaki kemikler ve yumuşak dokular yaralanabilir. Ezilme ve zorlanmalar nispeten hafif olan yaralanmalardır.

Genellikle medikal tedavi ile iyileşir. Yarı çıkıklar, yerinden oynamamış kırıklar, sinir kontüzyonları orta düzey yaralanmalar olup konservatif yöntemler ve boyunluklar ile tedavi edilebilir.

Daha nadiren cerrahi tedavi gerektirebilir. Kırıklar, çıkıklar ve spinal kord yaralanmaları ise ağır yaralanmalar olup genel olarak cerrahi yöntemler ile tedavi edilir.

Servikal Dar Kanal

Servikal dar kanal, boyun omurları arasından geçen sinirler için mevcut olan boşluğun azalmasını ifade eder. Kişinin doğuştan itibaren kemik yapısında var olan bazı özellikleri nedeniyle servikal kanalları nispeten dar olabilir. Disklerin fıtıklaşması, kireçlenmelere bağlı olan genişlemeler de bu darlığa katkıda bulunur.

Kanalın daraldığı bölgeye göre myelopati veya radikülopati adı verilen bulgular ortaya çıkabilir. Servikal myelopati, boyun bölgesinde omuriliğin baskıya uğraması sonucu gelişen hem kolları hem bacakları etkileyen, ince işlerdeki beceri kaybının ve denge problemlerinin de eşlik ettiği bir durumdur.

Servikal radikülopati ise, boyundaki spinal sinir kökünün tahrişi veya basısı sonucunda kolun belirli bir bölgesinde meydana gelen işlev kaybıdır.

Boyun Fıtığı

Boyun kemikleri arasında yastıklama ve şok emilimi görevlerini üstlenen diskler bulunmaktadır. Zorlanmalar, kazalar ve yaşlanmanın bir parçası olarak diskte meydana gelen bozulmalar sonucu içerisindeki jel kıvamlı sıvının dışarı çıkması, omurilik ve sinirlere baskı yapması ile oluşan klinik tablo boyun fıtığı olarak adlandırılır.

Boyun fıtığı tedavisimuayene bulgularına, sinirlerde bası olup olmamasına ve görüntüleme yöntemlerindeki bulgulara göre ilaçlar, egzersiz, enjeksiyonlar veya ameliyat ile yapılmaktadır.

Boyun Kireçlenmesi

Boyundaki disklerin yırtılmaları ve aşınmaları ile başlayan, zamanla kemiklerde spur ismi verilen çıkıntıların oluşmasına ve eklemlerde yapısal bozukluklara neden olan değişikliklerin tamamını içeren bir terimdir.

65 yaş üzerindeki kişilerin yaklaşık olarak %90’ında az veya çok miktarda kireçlenme mevcuttur. Servikal artrit veya spondiloz terimleri ile de anılır. Boyunda tutukluluk, hareketsizlik, başa ve kollara yayılan ağrı ve uyuşma şeklinde belirtiler gösterebilir.

Tedavi Yöntemleri

Boyun veya Ense Ağrısından Kaçınma:

Duruş bozukluğu, en önemli boyun (ense) ağrısı nedenlerinden biridir. Postür düzenlemeleri ile uygun oturma, yatma ve yürüme boyun ağrılarından kaçınmanın en önemli kurallarından biridir.

Yastık yüksekliği de boyundaki kasları etkiler. Uygun yükseklikte yastık kullanılmalıdır.

Televizyon, bilgisayar, tablet gibi aletleri kullanırken ekranın baş hizasında olması önemlidir. Böylece boynun aşırı öne eğilmesi engellenir.

Düzenli egzersiz yapılmalıdır. Kasların kuvvetlenmesi kas yorgunluğu nedeniyle gelişen ağrıların şiddetini ve sıklığını azaltır.